Jestli jste někdy doufali v mimozemský život, nemůže pro vás být lepší zpráva. Astronomové zveřejnili podrobné informace ohledně svého objevu v  souhvězdí Vodnáře.

Jedná se o planetární systém kolem hvězdy označované TRAPPIST-1. Tato hvězda, velikosti červeného trpaslíka, má sice výkon asi 8% našeho slunce, ale7 planet, které kolem hvězdy obíhá, má podobné rozměry Zemi a obíhají v tak malé vzdálenosti, že je na třech planetách možný život. Základní otázkou je, zda je na planetách voda.

TRAPPIST-1

Zdroj: NASA

Je to úžasný planetární systém – nejen tím, kolik planet jsme v něm našli, ale hlavně proto, že jsou všechny překvapivě podobné Zemi!

Michaël Gillon
astrofyzik

Vědci svůj objev zveřejnili v časopise Nature. Hvězda TRAPPIS-1 svou velikostí jen o málo převyšuje planetu Jupiter a na obloze je sotva patrnou hvězdou. TRAPPIST-1, systém, kde planety obíhají kolem hvězdy po velmi blízských oběžných drahách, je prvním objeveným systémem tohoto typu (který se podařilo najít).

Spoluautor článku Amaury Triaud, dodává: „Trpasličí hvězdy, jako je TRAPPIST-1, vydávají podstatně méně energie než Slunce. Pokud na povrchu planet v takovém systému má existovat kapalná voda, musejí obíhat na mnohem bližších oběžných drahách než v případě Sluneční soustavy. Naštěstí se zdá, že právě takovou kompaktní konfiguraci systému máme před sebou v případě hvězdy TRAPPIST-1.“

Vědci se domnívají, že všechny nalezené planety jsou svou velikostí podobné Zemi nebo Venuši. Podle odhadované hustoty těles je předpoklad, že přinejmenším šest z vnitřních planet jsou kamenná tělesa.

Oběžné dráhy těchto planet, označovaných podle vzdáleností od mateřské hvězdy (TRAPPIS-1 b, c, d, e, f, g, h,) nejsou o mnoho větší než orbity velkých měsíců planety Jupiter. Jsou tak menší než například oběžná dráha Merkuru kolem Slunce. Takto malá dráha ovšem způsobí, že i když má mateřská hvězda mnohem menší výkon, než naše slunce, že je množství energie dopadající na povrch takto blízkých planet srovnatelné s vnitřními planetami naší Sluneční soustavy.

TRAPPIST-1

Zdroj: NASA

Vědci se domnívají, že díky vzdálenosti oběžných drah, je minimálně u tří planet možný výskyt kapalné vody. Za určitých okolností by se ale kapalná voda mohla vyskytovat na všech sedmi. A to byla teprve bomba!

NASA TV